Projekt zakłada digitalizację 25 unikatowych prac/rzeźb wybitnej, polskiej artystki - Magdaleny Abakanowicz, ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu oraz upowszechnienie dostępu do eksponatów muzealnych, poprzez przygotowanie atrakcyjnych, wirtualnych materiałów edukacyjnych wykorzystujących zdigitalizowane zasoby.
Działania fundacji “Collect” będą również służyły niwelowaniu barier w dostępie do kultury osób niepełnosprawnych w szczególności niepełnosprawnych ruchowo oraz wzrokowo. Zeskanowanie rzeźb pozwoliło nam pozyskać modele 3d, dzięki którym możliwe było wydrukowanie ich przy użyciu drukarek 3d. Wydrukowane miniatury rzeźb pozwalają doświadczać dzieł Magdaleny Abakanowicz w niedostępny wcześniej sposób, a mianowicie poprzez dotyk - niezwykle istotny dla osób z niepełnosprawnością wzrokową. Dzięki aplikacji rozszerzonej rzeczywistości, osoby z ograniczeniami motorycznymi, przy użyciu telefonu lub komputera będą natomiast mogły obejrzeć wirtualne kopie rzeźb w dowolnym miejscu, bez konieczności przemieszczania się.
Ponadto dzięki wsparciu “Centrum Innowacji Przejście” postaramy przyczynić się także do zminimalizowania poczucia wykluczenia technologicznego. Wśród wielu działań mamy zaplanowane również warsztaty stacjonarne z wykorzystaniem infrastruktury technologicznej partnerów. Zdigitalizowanie i upowszechnienie powyższych dzieł przyczyni się do promocji spuścizny artystycznej jednej z czołowych przedstawicielek awangardy, należącej do grona najlepiej znanych polskich artystów na świecie.
Abakanowicz 3D to projekt realizowany przez Fundację Interaktywne Centrum Poznawcze Collect, we współpracy z Muzeum Narodowym we Wrocławiu - Pawilon Czterech Kopuł oraz Centrum Innowacji Przejście, dofinansowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu Kultura Cyfrowa.
Głównym celem projektu jest wsparcie sektora edukacyjnego oraz kulturalnego dzięki użyciu współczesnych technologii, które pozwalają na przygotowanie ciekawych, interaktywnych i angażujących materiałów edukacyjnych. W ramach działań projektowych przygotowaliśmy dwie angażujące ścieżki edukacyjne, aplikację rozszerzonej rzeczywistości oraz prezentacje edukacyjne do wykorzystania w nauce zdalnej.
Wszystkie przygotowane przez nas elementy można pobrać na niniejszej stronie projektowej.
Fundacja Collect
Muzeum Narodowe
we Wrocławiu
Ministerstwo Kultury Dziedzictwa Narodowego
i Sportu
Przejście Centrum Innowacji
Slice Mod
Prezydent Wrocławia
Jacek Sutryk
Marszałek Województwa Dolnośląskiego
Cezary Przybylski
Maciej Mosur
Fundator - doświadczony project manager, specjalista ds. fotogrametrii i digitalizacji. W swoim dorobku ma wiele projektów digitalizacji zbiorów muzealnych m.in. Muzeum Farmacji, Muzeum Politechniki Wrocławskiej, Muzeum Przyrodnicze, czy Muzeum Uniwersytetu Wrocławskiego, a także skanów przestrzeni pod projekty filmowe np. filmu “Hejter”. Odpowiedzialny za przygotowanie modeli 3D i opiekę produkcyjną.
Marcin Mosur
Prezes Fundacji - VR project manager, doświadczony specjalista w projektowaniu UI oraz rozwiązań UX w aplikacjach VR m.in. dla Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, czy Wydziału Kultury Miasta Wrocławia. Twórca rozwiązań aplikacji AR.
Roland Lewiński
Art director / Producent - absolwent stypendium Fulbrighta i były pracownik naukowy Uniwersytetu Oregońskiego; specjalista od spraw komunikacji interkulturowej i dyplomacji publicznej, w tym były pracownik MSZ w sprawach dotyczących promocji Polski w Chinach; post-producent, reżyser animacji i opiekun artystyczny licznych, komercyjnych projektów wizualnych.
Iwona Gołaj
Kustosz w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Wrocławskim, obecnie prowadzi Dział Edukacji w Pawilonie Czterech Kopuł. Autorka i współautorka przewodników po wystawach stałych Muzeum Narodowego we Wrocławiu oraz po kolekcji sztuki polskiej II połowy XX i początku XXI wieku prezentowanej w Pawilonie. Jest pomysłodawczynią wielu projektów edukacyjnych (w tym: Nie tylko Pawilon. Muzea Sztuki Współczesnej na świecie; Kurs historii sztuki. Klasycy nowoczesności; Prawdziwa twarz mistrza. Artyści Pawilonu Czterech Kopuł).
Agata Iżykowska-Uszczyk
Adiunktka w Dziale Edukacji Pawilonu Czterech Kopuł i koordynatorka dostępności w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Doktorantka Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Pedagożka, muzealniczka i animatorka kultury. Od 2015 roku realizuje oraz współorganizuje projekty włączające w życie kulturalne Wrocławia. Autorka cyklu warsztatów „Sztuka szuka zmysłów” oraz „Dotknij muzeum”, w którym otwiera na praktykę poznawania sztuki współczesnej wszystkimi zmysłami. Pełni funkcję koordynatorki do spraw dostępności w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Justyna Oleksy
Adiunktka w Dziale Edukacji Pawilonu Czterech Kopuł, twórczyni Teatru Czterech, który w duchu połączenia sztuk tworzy performatywne finisaże wystaw czasowych w Pawilonie. Absolwentka filologii polskiej (specjalizacja: sztuki widowiskowe) oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej (specjalizacja creative writing). Autorka cyklu warsztatów performatywnych „Czwarta ściana”. Zawodowo związana z edukacją muzealną oraz teatralną, prowadzi wykłady, oprowadzania oraz warsztaty dla różnych grup wiekowych z zakresu zagadnień związanych ze sztuką współczesną oraz ekspresją sceniczną. Prowokuje zachowania twórcze. Integruje w duchu kreatywności.